مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

 

در صورتی که بدن ما نیاز به کمی توجه داشته باشد، تلاش می‌کند با ما ارتباط برقرار کرده و این ارتباط زبانی نبوده بلکه از طریق ارسال سیگنال‌های مختلفی از درد این کار را انجام می‌دهد. این امر به این دلیل رخ می‌دهد که ما آنقدر مشغول کارهای روزانه‌ی خود هستیم که هرگز متوجه نمی‌شویم که تا چه اندازه بر روی قسمتهای مختلف بدن فشار و استرس وارد می‌سازیم. این امر منجر به فرسودگی این نواحی از بدن شده که آن را گاهی در قالب درد خفیف و یا شدید نشان می‌دهد.
ممکن است برخی دردها را با دردهای خفیف ناشی از وجود استرس و فشار بر روی بدن اشتباه بگیرید، در حالی که در واقعیت ممکن است علت زمینه‌ای و پنهانی پشت این دردها وجود داشته باشد. در ادامه چند مورد از دردهایی که نبایستی نادیده گرفته شوند آورده شده است:

کمر درد

این درد یکی دیگر از انواع دردهای شایعی است که تقریباً از هر 10 نفر، 9 نفر را درگیر خود می‌سازد. ویژگی منحصر به فرد درد در ناحیه‌ی پایینی ستون فقرات و یا به عبارتی کمر درد این است که گاهی می‌تواند یک درد با علت ناشناخته و یا غیراختصاصی باشد. شروع ناگهانی دردی شدید در کمر را درد غیر اختصاصی (non-specific pain) گویند. علت شناخته شده‌‌ی بخصوصی و یا بیماری‌ زمینه‌ای که موجب بروز این درد شود، وجود ندارد. به عبارت دقیق‌تر، در برخی موارد، درد ممکن است تنها یک رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی وارد شده به یک رباط یا عضله در حین انجام هرگونه فعالیت شدید باشد. بعضی افراد کاملاً مطمئن بوده که این درد خیلی شدید نبوده و به خودی خود از بین می‌رود. آنها حتی به سرعت بهتر می‌شوند، اما در صورتی که نسبت به کمر درد خود تردید دارید، آن را نادیده نگرفته و با پزشک خانوادگی خود تماس بگیرید. به این دلیل که یکی از دلایل جدی پشت کمر درد می‌تواند سیاتیک یعنی درد ریشه عصب باشد. هنگامی که عصب از نخاع بیرون می‌آید، ریشه‌ی این عصب تحریک و دردناک می‌شود. این درد مشقت بار، ممکن است در طول کل عصب احساس شده، و از اینرو، به ساق پاها کشیده شده و گاهی تا ماهیچه‌ی پشت پا و یا ممکن است به پایین پا کشیده شود.
هنگامی که درد در پایین کمر یا بین استخوان کتف احساس شود، می‌تواند به دلیل آرتریت یا ورم مفاصل باشد. این عارضه التهاب مفاصل می‌باشد و آرتروز شکل معمول آرتریت بوده که معمولاً در افراد مسن رخ می‌دهد.

احساس سوزش در دست و یا پا

احساس سوزن سوزن همراه با درد خفیف در دستها و یا پاها ناشی از قرار داشتن بدن در حالتی که جریان خون در آن منطقه کاهش یافته است، امری کاملاً طبیعی است. این حالت مور مور شدن همراه با کمی درد هنگامی که ایستاده و شروع به حرکت می‌کنید و گردش خون روند طبیعی خود را باز می‌یابد، از بین می‌رود. با این حال در صورتی که احساس مور مور شدن و یا سوزش در دستان و پاهای خود حتی پس از قرار گرفتن به حالت عادی ادامه یابد، در این صورت ممکن است نشان دهنده‌ی آسیب عصبی باشد. از نظر علمی، سوزن سوزن شدن، مور مور شدن و یا احساس سوزش، نوروپاتی محیطی نامیده می‌شود. نوروپاتی محیطی می‌تواند اولین نشانه از دیابت، یا اختلالات دیگری مانند زونا باشد. از اینرو، مراقب تفاوت بین احساس سوزش معمولی و غیر معمولی بوده، و در صورت نیاز با پزشک خود تماس بگیرید.

درد شدید در پهلو

یکی از دردهای مهم بدن است که هرگز نباید نسبت به آن بی‌اعتنا بود، به این تصور که به خودی خود از بین می‌رود. علت آن می‌تواند وجود مشکلات متعدد و شدید سلامتی مرتبط با این نوع درد باشد. اولین احتمال درد مداوم در هریک از پهلوها ممکن است وجود سنگ‌های کلیوی باشد. در صورتی که احساس دردی شبیه به سوزن سوزن شدن در پهلوی راست خود می‌کنید، آنگاه بدانید که سنگی در کلیه‌ی راست شکل گرفته است. این درد خاص بوده به این معنی که از کمر آغاز شده و چرخیده و به جلو حرکت می‌کند. این درد همچنین به اندازه‌ی سنگ بستگی دارد، اگر سنگ بسیار کوچک باشد، فرد ممکن است هیچ گونه دردی را احساس نکند.
بیماری مهم دیگری که با درد شدید خصوصاً در سمت پهلوی راست در ارتباط است، آپاندیسیت می‌باشد. در برخی موارد درد ممکن است در ربع یا یک چهارم پایینی شکم تجربه شود، در حالی در دیگر موارد، این درد ممکن است از ناحیه‌ی ناف شروع شده و به سمت شکم به پایین کشیده شود.

دندان درد

هنگامی که دندان درد در طی یک یا دو روز خوب نشود، می‌تواند نشانه‌ی آسیب‌ شدید عصبی باشد. این آسیب عصبی ممکن است فراتر از آن منجر به آسیب کامل و یا ترک خوردگی دندان شده که به باکتری‌ها اجازه داده با عفونت به عصب نفوذ کرده و آن را به قسمت‌های دیگر بدن پخش نمایند. وجود درد در استخوان‌های گونه و فک ممکن است نشانه اولیه از اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)باشد که یک بیماری جدی فک و صورت به حساب می‌آید. در برخی موارد، عفونتهای سینوسی نیز ممکن است موجب درد در دندان‌های آسیاب بالا شده که شما را به اشتباه انداخته که فکر کنید این درد ناشی از مشکل دندانی است. در نتیجه، به منظور اجتناب از چنین مشکلاتی، به مسکن‌ها بسنده نکرده و در صورتی که دچار دندان درد شده‌اید به پزشک مراجعه نمایید.
مواردی که نام بردیم چند مورد از دردهایی بودند که نبایستی نادیده گرفته شوند موارد دیگری همچون درد ماهیچه‌ی ساق پا، دل درد و یا درد شکم، درد در قفسه سینه، فک، گلو، بازو و یا شانه (کتف) و سردرد نیز وجود دارند که در مقاله‌ای تحت عنوان « بدن دردهایی که هرگز نبایستی نادیده گرفته شوند» به آنها پرداخته شده است.
درست است که گاهی اوقات برخی دردهای بدن واقعاً موقتی و غیر جدی بوده و می‌توان آنها را نادیده گرفت، اما در صورتی که به طور مکرر آنها را تجربه کرده و شدت درد افزایش می‌یابد، بدانید که این زمانی است که بایستی بلافاصله درمان مناسب بر روی شما انجام شود.
بدن دردهایی که هرگز نبایستی نادیده گرفته شوند